1. همیشه با یاد و نام خدا درس را شروع کنید و به پایان برسانید .
2. ساده تدریس کنید اما عمیق .
3. فرصت انتقاد از خودتان را به فراگیران بدهید .
4. تجارب تازه خود را در اختیار فراگیران قرار دهید .
5. مدرس هنرمند کسی است که با ایجاد شرایط و موقعیت های مناسب آموزشی ، خود کمتر تدریس می کند ولی فراگیران بیشتر یاد می گیرند .
6. همیشه شایستگی را بر شهرت مقدم دارید .
7. هرگز گمان نکنید که سکوت شاگردان به معنای فهمیدن آنهاست ، چون ممکن است گیج شده باشند .
8. هرگز فرض نکنید که شاگردان تنها درس شما را دارند .
9. با شاگردانتان از روی ملاحظه و ادب رفتار کنید تا آنها با شما با ملاحظه و ادب رفتار کنند .
10. هیچ گاه احساس نکنید که توجه به جزئیات ، دید محدود را جبران می کند .
11. مغرور نباشید که از شاگردانتان بیشتر می دانید ، چون آنها به اختیار خود بعد از شما متولد نشده اند .
12. از امتحانات به منظور یک بخش ضروری تدریس استفاده کنید .
13. همه سؤالات شاگردان را به بهترین نحو پاسخ دهید .
14. تا وقتی که دوست ندارید شاگردانتان شما را دست بیندازند ، با آنها شوخی نکنید .
15. هیچگاه به شاگردانتان نخندید بلکه با آنها بخندید .
16. سؤالات ، وقفه ای در درس پدید نمی آورند . بلکه در ارتباط با هر سؤال بقیه درس هم تدریس می شود .
17. از مطالبی که یادگیری آنها را از شاگردان نخواسته اید سؤال امتحانی مطرح نکنید .
18. یکنواخت صحبت نکنید. چرا که علاقه ی دانش آموزان باید به درس معطوف شود نه به صدای شما .
19. توجه داشته باشید که هیچوقت شما نمره نمی دهید بلکه شاگردان نمره می گیرند .
20. بین خوب درس دادن ، خوب امتحان گرفتن و خوب نمره دادن فرق بگذارید . درس دادن چیزی است و امتحان گرفتن چیز دیگری است و نمره دادن و ارزشیابی نیز همینطور . یک معلم خوب باید بر هر سه تسلط داشته باشد .
21. یک معلم خوب به جای افزایش معلومات ، خلاقیت را پرورش می دهد .
22. درس را با یک خلاصه درس شروع کنید .
23. همیشه مطلبی را که باید درس دهید از نو مرور کنید تا کلاس درس همواره تازه ، شاداب وطبیعی باشد .
24. درس را حفظ نکنید بلکه مطالب را دقیقاً بفهمید .
25. همیشه همانقدر شاگردانتان را جدی بگیرید که آنها شما را جدی می گیرند .
26. یک لطیفه را فقط در کمک به آنچه درس می دهید بگویید نه به خاطر خود آن لطیفه .
27. در پایان درس باید احساس خستگی ، توأم با نشاط باشد که بدون این دو احتمالاً تدریس خوبی نخواهید داشت .
28. زمان هر جلسه تدریس درنظر گرفته شود تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشوید .
29. به سؤالات فراگیران با لحن خوب و مناسب پاسخ دهید .
30. مطالعه ی پیش از تدریس و آمادگی قبلی برای تدریس داشته باشید .
31. از ابتکار و خلاقیت در تدریس استفاده کنید .
32. به هنگام تدریس مطالب ، تنوع را فراموش نکنید .
33. در هنگام تدریس حتی الامکان از مثال استفاده کنید .
34. در هنگام تدریس از وسایل و امکانات آموزشی موجود ، حداکثر بهره را ببرید .
35. از داشتن تکیه کلام پرهیز کنید .
36. آرام و شمرده تدریس کنید .
37. ذوق و سلیقه و استعداد فراگیران را شناسایی کنید .
38. به فراگیران توجه و نگاه یکسان داشته باشید .
علی مهربان – مدرس دانشگاههای تهران